Alla inlägg under mars 2010

Av Malin - 31 mars 2010 20:49

Har haft en grymt jobbig dag på jobbet idag!

Trots att jag jobbat 50% nu i två veckor så är jag verkligen helt slut när vi kommer hem på eftermiddagen!

Jag fattar inte hur jag ska palla att jobba som vanligt nästa vecka...

Vi har haft så kort om folk på jobbet hela den här veckan. Idag var det bara jag och en tjej själva med 16 barn..... Dock inte hela dagen men drygt i 3 timmar.

Fy f-n vad slut jag var efter det...

När man väl kommit ut med alla barn så sover hälften i sina vagnar, då är det lungt men innan det, tänk dig att klä på 16 barn overaller, vantar och gallonisar... Aj aj aj aj min rygg.... trotsiga treåringar som inte vill/kan klä på sig någonting blir jag galen på... morrrrrr.....

Har nämlligen stor erfarenhet av det, då Tuva va så förut.

Tålamodet tas verkligen ut i det minsta ; )


Imorse hade jag lovat Tuva att hon skulle få cykla till dagis...

Shit, gick tankarna först, trodde hon bara skulle gnälla över trögtrampet, men, hon var verkligen Grymt duktig och cyklade hela vägen, alldeles själv : )


Imorn slutar jag två... sååå skönt. Ska ta ungarna till parken och bara vara : )


Nu sparkar lilla bebben i magen för fullt, tror kanske att det ligger en liten "Vilde" där inne ; )


Puss o Kram

Av Malin - 28 mars 2010 20:59

I går, Lördag, satte vi oss i bilen för en tur till Linköping!

Puttes farbror bjöd på 30-års fest! Ja, jag vet, en farbror som bara är två år äldre än vad Putte är... skumt! Men faktum är att Puttes farmor va gravid samtidigt som hennes äldste son och fru va det ; )


Resan till Linköping tar drygt 2,5timme.... seeegt... jag hatar att åka bil länge!

Dessutom hade vi tjejernas farmor och farfar i bilen oxå... fullproppat!


Ja, man kan ju inte direkt kalla händelsen för en fest, men fika och middag, alltid trevligt! Tjejerna sprang runt som vildar, men skötte sig dock mkt bra!

Ida hade bara sovit en timme i bilen på väg dit, jag trodde hon skullle däcka i bilen på väg hem.... men neeej.... vi va väl hemma vid halv elva, hon hölll sig vaken! Hon somnade vid halv tolv och vaknade åtta imorse... = Tröttis idag!


Idag va vi på ännu ett kalas! Tjejernas farbror Jocke fyllde 19 år..lillakillen ; )


Nu blire lite tv å städa, sen sängen... gryymt trött!


Puss O Kram

Av Malin - 28 mars 2010 12:13

Gravid vecka 25

         

Barnet

Nu börjar sista tredjedelen. Det händer inte så mycket utvecklingsmässigt utan barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. Barnet kan känna igen din röst.

Redan från vecka 23 har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 800 gram.

Mamma

Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor.

Pappa/partner

Kanske kan du nu höra fostrets hjärtljud utanpå magen genom att lägga örat mot magen. Det kan ta lite tid att hitta rätt plats på magen och vinkel på örat, men det går efter ett tag. Fostrets hjärtljud är avsevärt snabbare än kvinnans, men desto svagare och kan blandas ihop med kurr från mage och tarmar. Det kan vara lättare att höra om man sätter en tom toalettrulle mot magen.

Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 25 ungefär är det dags för nästa besök hos barnmorskan. Även den här gången kontrollerar barnmorskan hur livmodern och barnet växer. Med ett speciellt måttband mäter hon avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant. Barnmorskan kontrollerar också ditt blodtryck och ibland tar hon ett extra urinprov eller blodvärde. Kanske får ni lyssna på hjärtat genom en ultraljudsförstärkare.

Av Malin - 25 mars 2010 19:11

Jaaa... fy f-n vad skönt att det är fredag imorn!

Har haft en riktigt jobbig vecka på jobbet... Mina barn har tack och lov hållt sig friska ialfl... en Hel Vecka...jihoooo ; )


På lördag åker Tuva och Putte på 30-års kalas... Jag tror jag blir hemma med Ida då... känner inte mycket för att åka bil i typ fem timmar....!!!! Är dessutom helt slut efter denna vecka och känner att jag behöver lite lugn o ro...

Ida tycker nog oxå mest att det bara e jobbigt med en massa nytt folk, tror jag ialf!


Jag e så sugen på att shoppa lite nu... till bebisen i magen ; )

Vi har ju verkligen Inga bebis kläder kvar... skulle inte ha fler barn ju... så jag har sålt det mesta eller gett bort. Vill shoppa Nu! Får se om lönen tillåter det...


E helt slut ikväll, strax sängen för min del!

Natti Natti

Av Malin - 21 mars 2010 20:24

 Nu är jag:

Gravid vecka 24

Barnet

Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.

Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.

Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 700 gram.

Mamma

Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor.

Av Malin - 21 mars 2010 19:51

Putte har jobbat hela helgen. Det kan vara lite halvjobbigt med bråkandes tjejer och ensam på det, en hel helg... Men de har faktiskt skött sig båda två, ganska så hyffsat ialfl ; )


Igår, lördag, hade vi en jätte mysig dag på 4a H gården Björkundshage med min syster yster Erica!

Jag fixade ihop lite matsäck, smörgås, varm blåbärssoppa, kakor och frukt!

Vi tog bilen och mötte upp Erica i Ängby...

Sen lekte barnen i full fart, Super Fint Väder med sol som sken. Jag hade dock hål i min ena stövel, inte nice : ( Men barnen var ialfl varma o goa!

Försökte fota lite med mobilen, men som vanligt vill yjejerna aldrig va med på bild. Lägger upp dem ändå ; )


                  


Idag var jag och Ida och lämnade av Tuva på dans/gympa! Hon älskar verkligen att gå dit!

Efter lunch/sov, kom Max och Petronella (dagis kompisar) med sin mamma Jessika hem till oss och lekte för fullt hus!

Jag och Jessika hann sitta och ta en kaffe och tjattra lite en stund ilafl.... ; )

Alltid lika trevligt när vi ses! Puss Puss på er ; ) Barnen hade kul!


Nu sitter jag som vanligt och surfar runt lite... mest på Blocket just nu, måste hitta en vagn! Eller Vill! Vet inte riktigt vilken jag vill ha?!


Puss o Kram



Av Malin - 18 mars 2010 19:29

Igår var jag med Ida hos läkaren, självklart va det öroninflammation, så det blev penecillin och hostmedicin för hennes del... Tur att det e gratis att gå till läkaren med barnen, hihi, annars skulle vi va grymt fattiga vid det här laget ; )

Jag va hemma med Ida till halv tolv idag, sen kom Putte hem och tog över, då drog jag till jobbet! Helt ok där... barnen va så gulliga och kom springande mot mig när jag kom dit ... Sötisar!


Ida får nog gå till dagis imorn, hon har varit piggelin hela kvällen här och riktigt leksugen!

Imorn blir det en kort dag, slutar vid två och ska till läkaren vid tre.

150kr för att en läkare ska bestämma vilken typ av terapi/psykolog eller vad det nu blir som jag kommer att få träffa... Hmmm.... får se.....


Tänkte visa två teckningar som Tuva har gjort, hon börjar verkligen bli duktig på att rita....


Här har hon ritat: Tuva och Ida som gungar!




Här är det ju Pippi Långstrump såklart ; )



          


Nu blir det att frosta av frysen för min del... går knappt att stänga dörren längre ; )

// Puss o Kram

Av Malin - 16 mars 2010 10:31

Ja, den kommentaren e ganska rolig att få höra från en 2-åring, sötis!


Idag är hon gryyymt snorig... värre än igår! Imorse hade hon 39,5 feber...suck!

Nu ligger hon och sover skruttan, så ynklig när hon är sjuk.

Tur att man har så fina vänner som plockade upp Tuva imorse och lämnade henne på dagis, då slapp jag släpa ut sjuka Ida ialfl... Tack Jessika : )


Får se om Ida pallar att åka och handla en sväng när hon vaknar, kylen ekar tom just nu!

Tänkte att jag skulle börja skriva lite mer om graviditeten nu... känns nästan som man "glömmer" bort bebisen i magen ibland.


Nu är jag:

Gravid vecka 23

 

Barnet

Barnet är nu så stort att du kan känna de olika kroppsdelarna. Barnet fortsätter lagra fett men huden är ofta rynkig.

Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn.

Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt 600 gram.

Mamma

Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.

Stress

Känner du dig stressad? När du stressar frigörs hormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. När mammans puls ökar av någon anledning, så ökar också barnets puls. Det kan du märka genom att barnet kan sparka. Vi lever i en stressig värld men försök att leva lite lugnare när du är gravid. Du kan för stunden lugna barnet genom att lugna dig själv, till exempel genom avslappningsövningar och vila. Du kan även försöka stryka över magen. Läs mer om stress och stresshantering genom att klicka på länken till höger. Ta väl hand om dig!

Pappa/partner

Är du och/eller din partner stressade? Du kan hjälpa henne genom att ni pratar med varandra. Avlasta. Uppmuntra henne att ta det lugnare på jobbet. Försök strukturera upp hemmasysslor, arbetet och planera jobb och ekonomi tillsammans. Har ni behov av det kan ni prata med professionella rådgivare. Hör med mödravården.



Ovido - Quiz & Flashcards