Alla inlägg under maj 2010

Av Malin - 31 maj 2010 19:46

 Min Älskling kom ihåg vår 2-åriga Bröllopsdag Idag!


  


         Tack för de fina blommorna du kom hem med idag!

                                      Älskar Dig!

Av Malin - 31 maj 2010 12:32

Nu har jag slängt in alla nya bebiskläder i tvätten!

Jag har lite nojja på att ALLT som den lilla bebisen ska ha på sig, kläder, filtar, täcken, kudde osv, ska va tvättat och fräscht såklart : )


Börjar nog känna att jag måste "boa" lite här hemma... kanske ska man skruva ihop spjälsängen snart ; )


Helgen var som vanligt ganska så hektiskt!

I lördags var vi ute hela dagen och gjorde en massa ärenden. Tuva fick sig en helt ny frisyr. Lite "page" aktigt med lång lugg i sidbena och uppklippt där bak,så SÖTT!

Hon var jätte duktig hos frisören! Jag blev dock jäkligt irriterad på frisören, som först inte gjorde ett bra jobb! Men jag gick tillbaks och "krävde" att de sulle fixa till frisyren, klart man vill att det ska bli bra när man betalat för det!!!


Igår var vi oxå ute hela dagen. Vädret var ju fint så vi passade på att va ute o leka i en park på fö- middan, sen åkte vi hem till gammelfarmor på lite fika!

Vi gick ner till vattnet, där hon bor, och hade picnick!

Tjejerna ville bada... de fick "känna" med tårna, men det hela slutade såklart med att det ändå var dyngblöta ; )


Tuva hade även varit med pappa Putte och köpt en morsdag present till mig.

Hon hade valt helt själv! Två JätteFina, handblåsta, rosa "martini"- glas från Indiska, Tack mitt lilla hjärta : )


Ida fick sin efterlängtade "trehjuliga sparkcyckel" igår, så lycklig hon blev!


  

Av Malin - 29 maj 2010 06:59

Ville INTE gå upp kl. 6 idag...grrr...morr! Ida e såå jobbig när hon ALLTID ska vakna så tidigt, speciellt på helgerna!

Nu sitter vi framför en film, Tuva fick Oliver & gänget igår... verkar va ok för hennes del!

Ida däremot, sitter o gastar om frukost nu!


Idag tänkte vi åka och fixa lite grejjer... dåligt väder så man behöver inte ha dåligt samvete för det ialfl ; )

Tänkte bl.a gå till frisören med TUva... vill klippa av håret en rejäl bit!


Nä... nu måste jag underhålla Ida innan hon väcker hela hust ; )



Av Malin - 28 maj 2010 10:01

Tjejerna e på dagis nu, jag e hemma och ska städa, som vanligt ; )

Allvarligt så fattar jag inte hur det kan bli så sjukt skitigt här hemma på en dag...

Jag kanske e lite pedantisk, men jag hatar när det ligger grejejr överallt och sandigt Överallt!


Efter det ska jag plocka upp pappa... han ville komma hit å umgås. Får se om tjejerna blir glada när han kommer med och hämtar på dagis sen?!


Igår var jag hos Barnmorskan. allt verkade bra med bebisen, fick lite nummer å så som jag ska ringa när förlossningen sätter igång, shit, det börjar närma sig nu!!!

 

Gravid vecka 34

  

Barnet

Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. De vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden. De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten- till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut. Ögonens pupiller kan dras ihop och vidgas.

Vikt 2 350 gram.

Mamma

Livmodern tränar för förlossningen nu och du kan känna av det i form av förvärkar, en del svagare och andra kraftigare. En del känner du inte av alls, men du kan känna med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd. Är du omföderska brukar förvärkarna vara kraftigare än med första barnet, säkert känner du även av dem lite oftare. Livmodern är jättestor nu. Kommer du ihåg i början när magen var platt? Mycket har hänt sedan dess.

Slidväggarna blir tjockare under graviditeten. Flytningarna kan bli allt mer rikliga. I slutet av graviditeten kan det vara svårt att skilja på vanliga flytningar och svagt sipprande fostervatten. Prata med din barnmorska om du känner dig osäker.

Pappa/partner

Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men kanske kan det vara dags att läsa på lite om livet efter förlossningen. Se artiklar till vänster under Efter förlossningen. Du kan också läsa på vårt tema Barn och föräldrar eller känns det för overkligt? Du som har barn sedan tidigare kanske har glömt en del om den första tiden med bebisen.


Av Malin - 25 maj 2010 19:32

Ja, ett par timmar i Kista Gallerian e för mkt för min kropp just nu  ; )

Köpte några bodysar , ett par byxor och en "dress" till bebisen,  i stl: 56... sjukt litet, gulligt : )

Hittade även två linnen till mig själv!


Var på utvecklingssamtal för Tuvas del efter det...

- Tuva är så duktig, snäll, nyfiken, fantasifull, en riktigt bra kompis och ännu mer beröm! Stolt Mamma!

Fina, fina Tuvan *älskar*!!!


Ida var dock inte på topp när vi kom hem... snorade och va supergnällig, på väg att bli sjuk tror jag! Får se imorn om hon pallar att gå till dagis.


Nu blir det lite tid med mannen, sen Natti Natti för min del!

Av Malin - 25 maj 2010 08:10

Morgonen startar med regn... rätt så skönt tycker jag faktiskt, lite less på värmen : )

Ska strax fixa klart tjejerna för att åka till dagis!

Sen ska jag och syster åka runt till lite olika ställen och fixa lite grejer!

Bl.a tänkte jag inhandla lite grejer till bebisen... ska bli kul!


Ha en bra dag nu : )

Av Malin - 24 maj 2010 09:55

I onsdags:

Var jag med Ida hos läkaren, det var som  jag misstänkte, hon är pollenallergisk! Fick en massa medicin som vi ska testa!


I torsdags:

Som inlägget innan visar, så var jag med tjejerna och några goa vänner på Skansen, från nio till fyra höll vi igång ; ) Jättemysigt men vaaarmt... puh!

Barnen uppförde sig exemplariskt : ) Tack för en helmysig dag Jessika & c:o!


I fredags:

Dagis stängt! Åkte till Hagaparken med tjejerna och Putte!

Jag blev helt slut av att promenera runt, ont : (  Vi köpte glass i solen!

Sen åkte vi hem till morfar på lite fika!

På eftermiddagen kom mormor och Roffe och hade med sig Pizza, mums!

Jag fick jättefina presenter av min mor ; ) Pengar och superfina glas som hon målat själv! Tjejerna fick oxå Massor med fina presenter! Badkläder, Hello Kitty grejer och även lite kläder till både dem och bebisen : )


I lördags:

Åkte vi till Vällingby för lite presentshopping! Tjejerna var jätteduktiga och framförallt tålmodiga ( man mutar ju med lite glass ; )

Putte gick till parken med dem och jag kunde städa hela lyan ifred!

Sen kom mormor, Roffe och moster Elin på Tacosmiddag och tårta, mums igen!


I söndags:

Min födelsedag, 26 år, inte mkt att fira ; )

Vi gick upp tidigt, för att åka till Haninge på en konfirmation som skulle börja kl:10.001 Puh!

Tjejerna var verkligen superduktiga i kyrkan under hela "akten", som tog ca:1,5h.

Inte ett enda gnäll! Efter det åkte till en lokal för lättare " förtäring".

Det bjöds på mumsiga smörgåstårtor, pastasallader och kladdkaka med jordgubbar!

Vi var väl inte hemma förens vid fyra tiden... Puttes föräldrar kom över med tårta och presenter. Vi åt middag och fikade lite.

Jad fick JätteFina Mamma kläder av dem, tack : )

Min syster Erica kom oxå över, som vanligt gav hon mig en Jättefin present, Lila Converse ! Tack Gullunge!


  


Tack alla goa vänner för Gratulatiner via sms!

Puss På Er!



Idag, måndag:

Nu är tjejerna på dagis, Putte på jobbet och jag sitter med en kaffe i handen i väntan på att tvättstugan ska bli klar!

Idag blir det en riktig städdag här hemma! Så skönt få det gjort när man är själv hemma!



Ovido - Quiz & Flashcards